|
|
1975-1998 Teatr Dźwięku ATMAN | |
|
|
1975
Kraków
Marek Styczyński (flety, instr.perkusyjne)
i Jacek Zadora (ksylofony, garnki, instr.perkusyjne)
współtworzą grupę 18 września Atman |
|
|
1976 - 1980 do
grupy dołączają:
|
1981-1982 Trudny okres stanu wojennego i opuszczania
Krakowa. |
|
|
1982 kończy działalność 18 września Atman siedzący na płocie Marek Leszczyński, Marek Styczyński i Piotr Kolecki współtworzą grupę Teatr Dźwięku ATMAN w latach 1982-1998 TD Atman zagrał ponad 350 koncertów w Polsce, Niemczech, Belgii, we Włoszech, Szwajcarii, na Węgrzech, Słowacji i Litwie. W ciągu 16 lat działalności, przez Teatr Dźwięku przwinęły się: trzcinowe i bambusowe flety indyjskie, drewniane flety NRD-owskie: tenor i alt, słowacka fujara, obój X, ligawka i ligawa polska, tybetańska trąba dun'g, didjeridu z Australii, indyjski obój shahnai, monochord wietnamski, angklung z Polinezji, cymbały polskie, cymbały ukraińskie, gitary akustyczne: holenderska"12", włoska "6", zabytkowa, dwugryfowa od cyganów, cytry z NRD oraz Austrii, drumbas, gitara basowa Kramera, miniharmonium shruti z Indii, sitary "mały" i "duży", tampura, tscheng, tabla, mridanga, damaru, darabuka, bęben dojra, bębny ramowe, bębny ceramiczne, bęben szamański, konga, kotły, dzwony rurowe, dzwonki irackie, indyjskie i kościelne, dzwonki pasterskie, dzwonki jaka, trójkąt, krotale, "gadające bawoły", gongi indyjskie, chińskie i tureckie, drumle, misa do smażenia konfitur, moktak, czukpi, tybetański młynek modlitewny, kazoo, grzechotki, czuryngi, łuki muzyczne, blachy, zabawki dziecięce, głosy własne i odgłosy burzy, wichury, miasta i libacji, a także młotek wbijający ostatnie gwoździe mocujące scenę w trakcie koncertu. Serdeczne dzięki. |
Prezentowane poniżej postacie odegrały bardzo istotną rolę dla muzyki oraz image'u grupy: |
|
|
Tomek Radziuk z basem i bez basu uczestniczył w wielu przedsięwzięciach, niemal od początku istnienia grupy. |
|
Sławek Gołaszewski grał
z nami od pierwszej kasety FLY 001 do ostatniego projektu
"Duchy przodków...",
|
Alma Yoray - od spotkania w Teatrze Witkacego do "Brown Session" - ważna osobowość na ścieżce rozwoju TD Atman
|
|
|
|
Teatr
Snów (Gdańsk) Zdzisława
Górskiego i Terminus A Quo (Nowa Sól) Edwarda Gramonta; |
|
Henio Skup wspólne trasy koncertowe, znacząca pomoc przy pracy w ramach warsztatów "Gadająca Łąka" i oczywiście rytm...
|
|
Tomek Guliński wspomagał głosem i osobowością ostatnią sesję TD Atman "Tradition"
|
|
|
|
Robert Brylewski znacząco i bezinteresownie pomagał w przygotowaniu pierwszych wydawnictw TD Atman, ponadto z gitarą wespól z Bębniarzami z Wolimierza uczestniczył w projekcie "Duchy przodków mieszkają w drzewach" Pierwsze brzmienie sitaru do muzyki TD Atman wniósł Zdzisław Szczypka. Bardzo owocne okazało się muzyczne spotkanie z wybitnymi postaciami muzyki współczesnej: Zygmuntem Krauze oraz Jerzym Skoczyńskim. Niezwykłym doświadczeniem był wspólny, całkowicie improwizowany koncert na zakończenie II Festiwalu Muzyka w Krajobrazie - Inowłódz'97, w któym obok TD Atman wystąpili muzycy grup: Naturtonmusic (Szwajcaria): Willi Grim (didjeridu) i Gerard Widmer (fujara), Bębniarze z kraju Mołr: Asia i Wojtek Kucharczykowie (bębny), Cosmic Kangaroos (Niemcy): Mecky (gitara el.) oraz Anna Nacher (głos, instr.perkusyjne). Ciekawe, nie tylko muzycznie było spotkanie z Antonim Pilchem we Dworze na Wysokiej: renesansowa lutnia i indyjski sitar to chyba rzadko spotykany duet. Janusz Reichel a później Anna Nacher to "odkrycia" TD Atman, z którymi wielokrotnie, wspólnie graliśmy koncerty oraz zafundowaliśmy im rejestrację i wydanie autorskiego materiału muzycznego - oczywiście wspierając ich także muzycznie i aranżacyjnie. Gestem, ruchem i tańcem szereg naszych koncertów wzbogacała Marta Pietruszka. W tej dziedzinie pamiętamy także Jolę. Plastycznie, w ramach działań grupy udzielały się Mika Paszkowska, Agnieszka Ziobrowska oraz Ula Gronostaj. Były też instytucje, które w pewnych okresach stanowiły podstawę działalności TD Atman: Słupski MOK pod wodzą dyr.Turczyka oraz Ośrodek Teatru Warsztatowa - tu zajmował się nami Marek Karpiński. W upowszechnianiu muzyki TD Atman czynnie uczestniczyli: Henning Kuper i Mario Weissenfels - Lollipop Shop (Niemcy)- pierwszy LP oraz trasa koncertowa 1996r Wojcek Czern - Obuh(Polska)-pierwszy CD, MC i drugi LP Darren Mock - Drunken Fish(USA) - dwa CD, MC Willi Grimm i Gerard Widmer - Naturton (Szwajcaria) - CD oraz Szwajcarski odcinek trasy koncertowej 1998 - były to jednocześnie dwa ostatnie koncerty TD Atman Katarzyna Kotula - OTV Kraków - filmy o TD Atman Były także osoby, które odegrały ważną, pozasceniczną rolę: Andrzej i Ela Lisowscy - dziennikarze, twórcy kilkunastu filmów i programów podróżniczych. Ich szczerą krytykę zawsze bardzo sobie ceniliśmy. Janusz Andrzej Korbel - czołowa postać Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot Jacek Bożek - ciekawa, kontrowersyjna i bezkompromisowa postać wśród ekologów. Po jednym z koncertów z wrażenia podarował nam bajan. A podczas rejestracji koncertu dla Telewizji Kraków nagle, ku naszemu i realizatorów zaskoczeniu, wyskoczył w przedziwnym przebraniu... Waldek Szkodziński - samouk, budowniczy wielu instrumentów dla TD Atman DYSKOGRAFIA - dla Cloud Ears: Tea Music koncertowe nagrania 1978-1990 - dla FLY Music:
- dla Obuh Record
- dla Lollipop Shop (Niemcy)
- dla Naturtonmusic (Szwajcaria)
- dla DrunkenFish Records (USA)
|