O TD ATMAN 

 

PATHMAN: 

1976-1998

1998-2003 2004-2008 2009 2011-2013 2014-2015 2016  2017-2023 MUZYKA

1975-1998 Teatr Dźwięku ATMAN

1975 Kraków 

Marek Styczyński (flety, instr.perkusyjne) i Jacek Zadora (ksylofony, garnki, instr.perkusyjne) współtworzą grupę  18 września Atman 


1976 - 1980

do grupy dołączają:
Zosia, dla której w początkowym okresie muzyka 18 września Atman była podkładem pod klasyczny taniec Indyjski.
Marek Leszczyński (cytra, instr.perkusyjne, cymbały polskie),
Piotr Kolecki (gitary, mandolina),
Bożena Hordziej (skrzypce, wiedza i doświadczenie muzyczne)
Janek Saferna (instr. perkusyjne, manager)

 

18 września Atman - folkowy band o niespotykanym instrumentarium: flety, cytry, cymbały, skrzypce, gitary, mandolina, bębny, tabla, ksylofony... koncerty w połączeniu z tańcem, obrazami, wykładami Andrzeja Szyszko Bohusza, w różnych, niekojarzących się z muzyką miejscach i salach.

 

1981-1982

Trudny okres stanu wojennego i opuszczania Krakowa. 
18 września Atman
kontynuuje działalność jako trio, ale często także jako duet.

  
  

 1982 kończy działalność 18 września Atman

siedzący na płocie Marek Leszczyński, Marek Styczyński i Piotr Kolecki współtworzą grupę  Teatr Dźwięku ATMAN

w latach 1982-1998 TD Atman zagrał ponad 350 koncertów w Polsce, Niemczech, Belgii, we Włoszech, Szwajcarii, na Węgrzech, Słowacji i Litwie.

W ciągu 16 lat działalności, przez Teatr Dźwięku przwinęły się: trzcinowe i bambusowe flety indyjskie, drewniane flety NRD-owskie: tenor i alt, słowacka fujara, obój X, ligawka i ligawa polska, tybetańska trąba dun'g, didjeridu z Australii, indyjski obój shahnai, monochord wietnamski, angklung z Polinezji, cymbały polskie, cymbały ukraińskie, gitary akustyczne: holenderska"12", włoska "6", zabytkowa, dwugryfowa od cyganów, cytry z NRD oraz Austrii, drumbas, gitara basowa Kramera, miniharmonium shruti z Indii, sitary "mały" i "duży", tampura, tscheng, tabla, mridanga, damaru, darabuka, bęben dojra, bębny ramowe, bębny ceramiczne, bęben szamański, konga, kotły, dzwony rurowe, dzwonki irackie, indyjskie i kościelne, dzwonki pasterskie, dzwonki jaka, trójkąt, krotale, "gadające bawoły", gongi indyjskie, chińskie i tureckie, drumle, misa do smażenia konfitur, moktak, czukpi, tybetański młynek modlitewny, kazoo, grzechotki, czuryngi, łuki muzyczne, blachy, zabawki dziecięce, głosy własne i odgłosy burzy, wichury, miasta i libacji, a także młotek wbijający ostatnie gwoździe mocujące scenę w trakcie koncertu.

Serdeczne dzięki.


     
1998r. - Teatr Dźwięku Atman to już historia

Prezentowane poniżej postacie odegrały bardzo istotną rolę dla muzyki oraz image'u grupy:

Tomek Radziuk
z basem i bez basu uczestniczył w wielu przedsięwzięciach, niemal od początku istnienia grupy.

Sławek Gołaszewski

grał z nami od pierwszej kasety FLY 001 do ostatniego projektu "Duchy przodków...", 
ale i pisał o nas

 

Alma Yoray

- od spotkania w Teatrze Witkacego do "Brown Session" - ważna osobowość na ścieżce rozwoju TD Atman

 

Teatr Snów (Gdańsk) Zdzisława Górskiego i Terminus A Quo (Nowa Sól) Edwarda Gramonta
dwie grupy teatralne, dla których TD Atman tworzył muzykę do spektakli.

Henio Skup

wspólne trasy koncertowe, znacząca pomoc przy pracy w ramach warsztatów  "Gadająca Łąka" i oczywiście rytm...

 

Tomek Guliński

wspomagał głosem i osobowością ostatnią sesję TD Atman "Tradition"

 


Carlos Robalo...
Manjau Fati... i Olek Gelba
niezwykła, wspólna trasa z okazji Dnia Ziemi, kwiecień 1994r.

  
Bardzo ważne były kontakty muzyczne z grupą Raga Sangit Jurka i Marysi Pomianowskich.

Robert Brylewski znacząco i bezinteresownie pomagał w przygotowaniu pierwszych wydawnictw TD Atman, ponadto z gitarą wespól z Bębniarzami z Wolimierza uczestniczył w projekcie "Duchy przodków mieszkają w drzewach"

Pierwsze brzmienie sitaru do muzyki TD Atman wniósł Zdzisław Szczypka.

Bardzo owocne okazało się muzyczne spotkanie z wybitnymi postaciami muzyki współczesnej: Zygmuntem Krauze oraz Jerzym Skoczyńskim.

Niezwykłym doświadczeniem był wspólny, całkowicie improwizowany koncert na zakończenie II Festiwalu Muzyka w Krajobrazie - Inowłódz'97, w któym obok TD Atman wystąpili muzycy grup: Naturtonmusic (Szwajcaria): Willi Grim (didjeridu) i Gerard Widmer (fujara), Bębniarze z kraju Mołr: Asia i Wojtek Kucharczykowie (bębny), Cosmic Kangaroos (Niemcy): Mecky (gitara el.) oraz Anna Nacher (głos, instr.perkusyjne).

Ciekawe, nie tylko muzycznie było spotkanie z Antonim Pilchem we Dworze na Wysokiej: renesansowa lutnia i indyjski sitar to chyba rzadko spotykany duet.

Janusz Reichel a później Anna Nacher to "odkrycia" TD Atman, z którymi wielokrotnie, wspólnie graliśmy koncerty oraz zafundowaliśmy im rejestrację i wydanie autorskiego materiału muzycznego - oczywiście wspierając ich także muzycznie i aranżacyjnie.

Gestem, ruchem i tańcem szereg naszych koncertów wzbogacała Marta Pietruszka. W tej dziedzinie pamiętamy także Jolę.

Plastycznie, w ramach działań grupy udzielały się Mika Paszkowska, Agnieszka Ziobrowska oraz Ula Gronostaj.

Były też instytucje, które w pewnych okresach stanowiły podstawę działalności TD Atman: Słupski MOK pod wodzą dyr.Turczyka oraz Ośrodek Teatru Warsztatowa - tu zajmował się nami Marek Karpiński.

W upowszechnianiu muzyki TD Atman czynnie uczestniczyli:

Henning Kuper i Mario Weissenfels - Lollipop Shop (Niemcy)- pierwszy LP oraz trasa koncertowa 1996r

Wojcek Czern - Obuh(Polska)-pierwszy CD, MC i drugi LP

Darren Mock - Drunken Fish(USA) - dwa CD, MC

Willi Grimm i Gerard Widmer - Naturton (Szwajcaria) - CD oraz Szwajcarski odcinek trasy koncertowej 1998 - były to jednocześnie dwa ostatnie koncerty TD Atman

Katarzyna Kotula - OTV Kraków - filmy o TD Atman

Były także osoby, które odegrały ważną, pozasceniczną rolę:

Andrzej i Ela Lisowscy - dziennikarze, twórcy kilkunastu filmów i programów podróżniczych. Ich szczerą krytykę zawsze bardzo sobie ceniliśmy.

Janusz Andrzej Korbel - czołowa postać Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot

Jacek Bożek - ciekawa, kontrowersyjna i bezkompromisowa postać wśród ekologów. Po jednym z koncertów z wrażenia podarował nam bajan. A podczas rejestracji koncertu dla Telewizji Kraków nagle, ku naszemu i realizatorów zaskoczeniu, wyskoczył w przedziwnym przebraniu...

Waldek Szkodziński - samouk, budowniczy wielu instrumentów dla TD Atman


DYSKOGRAFIA

- dla Cloud Ears: Tea Music koncertowe nagrania 1978-1990

- dla FLY Music: 

  • ATMAN ...jak rozrzucone po ziemi kamienie.. Nagrania z dwóch koncertów w Ośrodku Kultury Alternatywnej Kino/Teatr/Tęcza w Warszawie w 1990 roku i klubie Riviera-Remont w 1989 roku.

  • ATMAN Brown Session Nagrania z sesji w prywatnym zendo Almy Yoray w Przesiece k. Jeleniej Góry, zorganizowanej w 1990 roku, koncertu w Miejskim Ośrodku Kultury w Słupsku (1987 r.) i sesji nagraniowej w Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej w 1980 r.

  • ATMAN Personal Forest materiał z sesji studyjnej odbytej w Krakowie w marcu 1993.

  • ATMAN Soundreams ścieżka dźwiękowa do sztuki "Wizyta" Teatru Snów

  • ATMAN Gadająca Łąka dźwiękowy zapis warsztatu, sierpień 1993. 

  • FLY Music 009 Gadająca Łąka 2 dźwiękowy zapis warsztatu, sierpień 1994. 

  • ATMAN Tradition ostatnia studyjna, bardziej jazzowa i nieco rockowa sesja zespołu.

  • Inowłódz'97 zapis koncertu z udziałem muzyków grup ATMAN, Naturtonmusik (Szwajcaria), Bębniarze z Kraju MOŁR.

  • ATMAN Live Duchy przodków mieszkają w drzewach Z udziałem Roberta Brylewskiego, Sławomira Gołaszewskiego, Bębniarzy z Wolimierza.

  • Janusz Reichel piosenki autorskie Janusza Reichela, wspólna aranżacja i wykonanie

  • Anna Nacher Tradycja autorskie piosenki, wspólna aranżacja i wykonanie

- dla Obuh Record

  • S ATMAN Wiatr

  • CD ATMAN Soundreams materiał jak dla FLY + koncertowe nagrania z muzykami z Gwinei Bisau 

  • LP ATMAN Live Duchy przodków mieszkają w drzewach 

- dla Lollipop Shop (Niemcy) 

  • LP ATMAN Personal Forest

- dla Naturtonmusic (Szwajcaria)

  • CD ATMAN OVOO

- dla DrunkenFish Records (USA)

  • CD ATMAN Personal Forest 

  • CD ATMAN Tradition 

  • S ATMAN The end of philosophy 


:::START